-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3659 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

حكومت نارني چه ؟
حكومت آنارشيسم يعني چه؟
آنار شيسم چنان گفته شده است ـ هدف اوليه اش مبارزه با هرگونه اقتدارگرايي و تلاش در جهت دگرگون سازي جامعه ونهادهاي آن وسپس مستقر ساختن جامه اي است كه بر اساس قرارداد شكل گرفته و بصورت فدراسيوني بزرگ اداره مي شود. اين فدراسيون متشكل از كمونها و تعاو نيها ي كارگريو گروههاي كوچك محلي است كه اعضاي آنها با در اختيار داشتنغير ما لكانه ابزار تو ليد براساس قرارداد هاي مبادله و اعتبار متقابل با يكديگر همكاري ميكنند. اين نظام با توجه به نيازهاي طبيعي وگوناگون انساني براساس همكاري وياري متقابل شكل مي گيرد واز هرگونه عو امل فشار واجبار ازنوع قانون يا حكومتي اقتدارگرا بي نياز است. زيرا مدعي است كه نظم حاكم بر روابط اجتماعي بر مبناي توافق وقراداد ميان افراد و به كمك مجموعه اي از رسوم و عادات اجتماعي انعطاف پذير بوجود مي آيد. اين فدراسيون از افراد خود خواستار حداقل ايثار لازمبراي حاكميت يك سيستم غير بوروكراتيك ويك زندگي غير متمركز خواهد بود سيستمي كه در آن هر كس به آن هر كس به اندازه توانا يي اشكار كندو به اندازه نيازش بهره بردارد و روزگار به قناعت بگذراند. اين همان حدي است كه آنارشيت؛ از اين دنياي مادي خواستارند .

انارشيسم در جهت نيل به چنين جامعه اي از محكوم كردن جامعه موجود آغاز مي كند و براي انحدام آن به تلاش بر مي خيزد. نظريه پردازان اين مكتب براي مفهوم ساختن جامعه موجود شيوه هاي گوناگون را مطرح كرده اند) كروپوتكين شيوه خشونت راپذيرفته است در حالي كه (تولستوي) وپيروان او در هيچ شرايطي خشونت را نمي پذيرند. هرودوناستفاده از سازمان هاي تعاوني صلح آميز را مطرح ميسازد و(گادوين) شيوه بحث وگفتگو را پيشنهاد مي كند .

نقد: نگرش آنار شيستي هم از نظر (فلسفه سياسي) به طور عموم وهم در (چشم انداز اسلامي ) اشكالات متعددي دارد كه در ذيل به برخي از آنها اشاره مي شود: اولا چنان چه مكتبي در پي راهنمايي شيوه جامعه وزندگي صحيح وسعادت بخش باشد ابتدا بايد به اين سوال اساسي وهمگاني كه انسان چگونه موجودي است وسعادت اودر چيست ؟پاسخ روشن و واضحي بدهد و سپس بر اساس آن هدفش در اين جهان چيست؟ از كجا و براي چه به اين عالم آمده وبه كجا مي رود؟ برنامه زندگي وراه بهزيستي وحيات مطلوب را به او بنماياند.

يكي از ايرادات عمده مكاتب بشري عموما عدم توجه به اين سوالات وعدم ارائه پاسخي صحيح و واقع گرايانه به آنهاست و علت اساسي ناكامي اين مكاتب نيز همين مي باشد در پايان ذكر اين نكته مناسب است كه ايجاد وبرقراري يك سيستم خود كنترلي در ميان افراد بسيارمطلوب وپسنديده است واسلام بر آن تاكيد فراواني دارد. در واقع تقوا چيزي جز حاكميت همين سيستم در ژرفاي وجود آدميان نيست ونگرش اسلامي در اين رابطه از جهات متعددي بر نگرش آنارشيستي امتياز دارد.

1.اسلام راههاي حصول آن ولوازم يافتن چنين ارزشي را در مجموع احكام و تعاليم خود ترسيم و هموار نموده است 2.اسلام با واقع بيني نسبت به تمايلات و اختيار انساني هرگز چنين نپنداشته استكه همه انسانها چنين مسيري را خواهند پيمود تا بتوان از نهادهاي قانوني بي نياز باشد. از همين رو برخي از مستشرقين بر آنند كه اسلام چنان سيستم اخلاق كاملي دارد كه با تحلق بدان هيچ نيازي به دستگاهاي اداره و كنترل كننده نيست ولي در عين حال همين دين در بردارنده كامل ترين نظام قضايي و اجرايي است.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.